چابهار گذرگاه مراودات تجاری کشورهای حوزه شرق است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: اینکه سرمایه‌گذاران و تجارِ کشورهای متعددی برای ارتباط با چابهار علاقه‌مندند یعنی اقتصاد جهان با ظرفیت‌های کم‌نظیر این منطقه راهبردی، آشنا شده است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار به نقل از ایرنا عبدالرحیم کُردی در نشست ویدئو کنفرانسی با سفیر ایران در تایلند اظهار داشت: سرمایه‌گذاران تایلند می‌توانند علاوه بر مشارکت در توسعه زیرساخت‌ها، حوزه تخصصی شیلات، صنایع غذایی و فراوری مواد غذایی، از ظرفیت چابهار برای دسترسی به بازارهای جدید استفاده کنند.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: چابهار امروزه ظرفیت و جایگاه منطقه‌ای و جهانی پیدا کرده است، چابهار مورد توجه کشورهای آسیای میانه، روسیه، هند و چین قرار گرفته و سرمایه‌گذاران کشورهای منطقه برای استفاده از ظرفیت این منطقه استراتژیک و راهبردی علاقه‌مند به حضور هستند.

وی گفت: برای اجرای توافق‌نامه مشترک بین روسیه، ایران و هند به زودی کنفرانس مشترکی برگزار خواهد شد، این کنفرانس در زمینه اهمیت کُریدور ناواشیوا، چابهار، انزلی، آستارا خان خواهد بود.

رییس هیات مدیره سازمان تجاری صنعتی منطقه آزاد چابهار بیان کرد: چیزی حدود ۱۱ میلیارد دلار حجم مبادلات هند و روسیه در حال حاضر قرار است از طریق این کریدور انجام شود.

کُردی ادامه داد: نکته بعدی که بسیار مهم و جای تاکید دارد سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در چابهار است، بندر چابهار به لحاظ زیرساختی جزو بنادری است که بدون محدودیت امکان پذیرش هر نوع کشتی را دارد، و امکانات و ظرفیت‌های تخلیه و بارگیری در آن فراهم است.

وی افزود: راه‌آهن چابهار – زاهدان نیز بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. گرچه تکمیل آن با ایجاد گرفتاری‌هایی همچون شرایط تحریمی و کرونایی به تاخیر افتاد اما طبق اعلام متولیان امر، سال ۱۴۰۱ این خط ریلی به بهره‌برداری خواهد رسید.

رییس هیات مدیره سازمان تجاری صنعتی منطقه آزاد چابهار ادامه داد: مساحت این منطقه، به عنوان یک ظرفیت سرمایه‌پذیر برای سرمایه‌گذاران، در بهمن‌ماه ۹۸ از ۱۴ هزار هکتار به ۸۲ هزار هکتار توسعه پیدا کرده است که برای آن طرح جامع تعریف شده و برنامه ها و اولویت‌های سرمایه‌گذاری در آن مشخص شده است.

وی ادامه داد: چند ماموریت اصلی در منطقه تعریف و پیش بینی شده است؛ یکی آن‌ها بخش فولاد است، براساس طرح جامع فولاد کشور ۱۰ میلیون تن فولاد باید در چابهار تولید شود. در حال حاضر تولید ۱.۶ میلیون تن، دارای پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصدی بوده و برای ۲ مجموعه مشابه نیز مجوزها صادر شده و موضوع سرمایه گذاری در حال انجام است و برای احداث یک مجموعه ۱۰ میلیون تنی دیگر هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که سرمایه گذاران آن فولاد مبارکه، چادرملو و گل‌گهر هستند.
«بیش از ۷۰ درصد ظرفیت فولادسازی کشور، فازهای توسعه‌ای خود را در چابهار پیش‌بینی کرده‌اند»

پیشرفت شتابنده چابهار

کُردی گفت: طی پنج سال گذشته ۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش قراردهای سرمایه گذاری در حوزه صنایع کوچک و متوسط منطقه است، که شامل صنایع پایین‌دستی فولاد، مواد غذایی، گردشگری و حوزه شیلات هستند که تحقق این سرمایه‌گذاری‌ها در کنار پروژه‌های بالادستی یک توسعه بسیار شتابنده‌ای را در چابهار انتظار خواهیم داشت.
وی ادامه داد: پاکستان یکی از مصرف کننده‌های بزرگ منطقه است، و میتوان از این ظرفیت برای جلوگیری از خام فروشی و تولید محصولات مصرفی پاکستان از قبیل پلاستیک استفاده کرد. هم اکنون واحدهای تولیدی پلاستیک برای بازار پاکستان در منطقه تولید می‌کنند .
کُردی افزود: می‌توانیم به عنوان یک حلقه واسط عمل کنیم، با این رویکرد که کالاهایی در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی در ایران وجود دارند و چابهار می‌تواند به عنوان واسط بین ایران و کشورهای همسایه با اقتصاد تایلند نقش ایفا کند.

نگاه دوستانه تایلند به ایران

سفیر ایران در تایلند نیز اظهار داشت: نگاه دوستانه به مسائل ایران در تایلند معطوف است و نسبت به خواسته‌ها و نیازهای دو کشور دید شفاف و روشنی وجود دارد.
سید رضا نوبختی ادامه داد: برنامه‌هایی که مدیران منطقه آزاد چابهار مطرح کردند، نشان می‌دهد که برقراری تعامل کارساز است، اگر بتوانیم آنچه که گفته شده را به تدریج در چابهار انجام دهیم، فکر می‌کنم حجم مبادلات چابهار با تایلند و کشورهای دیگر بسیار زیاد خواهد شد.

سفیر ایران در تایلند گفت: کشورهای حوزه «آسه‌آن» حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت دارند، حجم مبادلات این‌ها بسیار بالا است، لذا من فکر می‌کنم اگر طبق طرح مدیرعامل منطقه آزاد چابهار بتوانیم چابهار را به عنوان یک واسط بین کشورهای حوزه آسه‌آن (کشورهای جنوب شرق آسیا) و همچنین کشورهای منطقه خودمان قرار دهیم، بی‌تردید می‌توانیم توسعه قابل قبولی را رقم بزنیم و آنچه که مشخص است منطقه آزاد چابهار به سمتی می‌رود که درآمد و اشتغال بالایی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: آنچه که در تایلند دیده می‌شود این است که سرمایه‌گذاران تایلند برای فعالیت اقتصادی و تجاری مشترک در ایران تمایل دارند، اما به شرط اینکه زمینه همکاری‌های مشترک تسهیل شود.

سفیر ایران در تایلند تاکید کرد: در خصوص مسائل صنعتی، تایلند یک کشور نسبتا پیشرفته است و ایران هم کشوری است که در زمینه‌های مختلف مانند خودروسازی، ساخت قطعات کامپیوتر، ساخت و ساز و صنایع دریایی دارای تجارب پیشرفته ای است. بنابراین این عزم در خصوص مشارکت در موضوعات سرمایه گذاری، مانند شیلات نیز وجود دارد.

وی گفت: چابهار منطقه استراتژیک و بسیار خوبی بوده و برای اشتغال و کار مناسب است و مدیریت خوبی دارد و امیدواریم با کمک سفارت، دانشگاه بین‌المللی و بخش گردشگری، همکاری‌های منطقه‌ای را گسترش دهیم.

سفیر ایران ادامه داد: سالانه حدود ۱۵۰ هزار گردشگر از ایران به تایلند می‌آمد اما به دلیل بحث کرونا فعلا متوقف شده است. هزینه های درمان در تایلند نسبت به ایران چیزی حدود چهار تا پنچ برابر است.

وی به توریسم سلامت اشاره کرد و گفت: با بعضی از روئسای تایلند صحبت شد تا توریست‌هایی برای درمان به ایران بیایند و این برای شناساندن صنعت پزشکی و دانش پزشکی ما به کشورهای دیگر بسیار خوب است.

او تصریح کرد: در رابطه با موضوع گردشگری باید گفت که با اساتید دانشگاها صحبت‌هایی داشتیم و اعلام آمادگی کردیم که هم استاد و هم دانشجو بپذیرند و در تایلند مشغول به کار شوند.

سفیر ایران در تایلند ادامه داد: شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت های معتبری در چابهار مشغول به کار هستند و کار های خوبی در حال انجام است، سفارت ایران در تایلند این آمادگی را دارد تا در زمینه معرفی این شرکت‌ها در بین سرمایه‌گذاران این کشور همکاری کند.

وی افزود: باید با ایجاد اعتماد، سرمایه‌گذار، بازرگان خارجی، و هر آن کس که علاقه دارد با ایران کار کند، جلب شود چرا که سرمایه‌گذاران و تجاری نیز وجود دارند که آشنایی آنچنانی با ظرفیت‌های موجود در ایران خصوصاً چابهار ندارند و می‌طلبد با همکاری رایزنان بازرگانی دو کشور در این حوزه اطلاعات لازم مبادله شود.

در طی این نشست که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد طاهره شهرکی معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، محمد هدایی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری، محسن‌علی گلشنی عضو هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری، توسعه تجارت و صید صنعتی سازمان منطقه آزاد چابهار، ناصر آبروش سرپرست دانشگاه بین‌المللی چابهار ظرفیت‌های همکاری و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مرتبط را معرفی کردند.