در گفتگو با حقدل مدیرعامل شرکت توسعه تجارت و صید صنعتی چابهار مطرح شد

از جذب سرمایه گذار خارجی تا تغییر فرهنگ صید و صیادی با ایجادشهرک شیلات
 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهاراستان سیستان و بلوچستان دارای 300 کیلومتر مرز آبی از کرانه‌های آبی دریای عمان دارد که امروز یکی از مزیت‌های نسبی استان در بخش کشاورزی، شیلات (صید و صیادی و آبزی‌پروری) به شمار می رود. این امتیاز ویژه اقتصادی منجر به آن شد تا شرکت توسعه تجارت و صید صنعتی چابهار برای صید، تولید، پرورش، توزیع وصادرات آبزیان، شهرک صنعتی شیلات را با استفاده از آخرین تکنولوژی و فناوری های روز بومی و دنیا مساحت200 هکتار در محدوده منطقه آزاد چابهار احداث کند. شاید در نگاه اول ایجاد چنین شهرکی در قالب اهداف اقتصادی برآورد شود؛ اما افزایش سرانه مصرف آبزیان و ارزش‌ افزوده فرآورده‌های شیلاتی، ایجاد اشتغال و…. یکی از دستاوردهای خواهد بود که توسعه فرهنگی و اجتماعی را نیز شامل می شود. از سویی دیگر سرمایه هایی نیز از سوی کشورهای حاشیه خلیج فارس برای مشارکت در طرح های توسعه ای شهرک شیلات چابهار در حال ورود به ایران است که اخبار آن از سوی رسانه ها منتشر و شنیده می شود. یکی از این کشورها عمان بوده که در قالب یک هیات متشکل از فعالان بخش خصوصی و معاونت های وزارت کشاورزی و شیلات خود را برای سرمایه گذاری در این شهرک شیلاتی رهسپار کشورمان کرده است. به همین منظور برای تببین و بررسی جایگاه شهرک صنعتی شیلات چابهار در اقتصاد منطقه، ایران و همچنین چشم انداز همکاری های بین المللی انجام شده در این شهرک، گفت و گویی را با فرزین حقدل مدیرعامل شرکت توسعه تجارت و صید صنعتی چابهار انجام دادیم که در ادامه خواهید خواند.
شنیده ها حاکی از جایگاه ویژه شهرک صنعتی شیلات چابهار در نزد سرمایه گذاران کشورهای حوزه خلیج فارس است. اخرین مذاکره به منظور مشارکت سرمایه گذاری توسط سایر کشورها در این شهرک بگویید.
در هفته آخر فروردین سال جاری هیاتی متشکل از معاون وزیر کشاورزی شیلات کشور عمان، مدیران کل این وزارتخانه و 8 فعال اقتصادی بخش خصوصی در صنعت شیلات عمان، به ایران آمدند تا برای مشارکت در سرمایه گذاری این شهرک با برخی مقامات دولتی وزارت کشاورزی ایران، سازمان شیلات ایران و مدیران منطقه آزاد چابهار مذاکره کنند. این جلسات با موفقیت همراه بود و توافقاتی درباره این موضوع انجام شد تا در سفری دیگر و با حضور این هیات ها در چابهار، بازدید نهایی از شهرک صنعتی شیلات انجام شود و مذاکرات از مرحله قرارداد به اجرا برسد.

این موضوع که شهرک صنعتی شیلا ت چابهار برای سرمایه گذاران عمانی جذابیت دارید یک سوی ماجراست. اینکه عمان علاوه بر سرمایه گذاری مالی چه آورده ای برای ایران و چابهار دارد را توضیح دهید؟
چندین دهه است که ایران با اعمال تحریم های یکسوی غرب، دست و پنجه نرم می کند و اعمال و تنوع این تحریم ها نیز هر روز بیشتر از قبل می شود. کشور عمان به لحاظ روابط خود و البته راه های مختلف حمل و نقلی و… می تواند دریچه ای برای کاهش آثار تحریم ها به جهت بازرگانی به شمار رود. عمانی ها در صنعت شیلات، ابتدای راه هستند و با توجه به اینکه محدودیت های تحریمی هم ندارند ، دستشان برای مذاکرات و مبادلات اقتصادی بازتر بوده و می توانند حرکت صنعت شیلات ایران را از منظر وجود واسطه تسهیل کنند و یک سودآوری دوجانبه برای طرفین (ایران – عمان) لحاظ شود. به طور کلی اینکه عمان مایل است از تجربیات ایران در حوزه شیلات استفاده کند و ما نیز تمایل داریم از ارتباطات آنها استفاده کنیم و یک نتیجه برد – برد به دست آید.


هم اکنون جایگاه عمان در صنعت شیلات در کجا قرار دارد؟
این کشور و البته قطر نیز از لحاظ تولید کنسرو و پرورش ماهی قدم های خوبی برداشته اند ولی علم، دانش و تکنولوژی آنها و حتی تجربه شان هرگز به سطح ایران نمی رسد. ما در بحث شیلات و شهرک صنعتی شیلات چابهار، سالهاست که در حال آزمون و خطا بوده و نتیجه های گرانقدری را به دست آورده و برایشان هزینه کرده ایم. اکنون ایران در صنعت شیلات به نقطه درستی رسیده است.

شهرک صنعتی شیلات چابهار این دوران آزمون و خطا را گذرانده است و می توان نیاز کشورهای سرمایه گذار را مرتفع سازد؟
بله. امروزه خیلی از کشورهای پیشرفته صنعتی در دنیا وجود دارند که نمی توانند شهرکی همچون شیلات چابهار را تاسیس و مدیریت کنند. چابهار در صنعت شیلات دارای یک شهرک زنجیره ای کامل است و می تواند به صورت کاملا مدرنیزه، عملی و همراه با آخرین تکنولوژی روز این صنعت را از پرورش تا فروش محوصل همراهی کند.

چرا سرمایه گذاران حوزه خلیج فارس بیشترین رغب را به حضور در چابهار و سرمایه گذاری در این شهرک از خود نشان می دهند؟
دلایل متعددی وجود دارد. همه آنچه که کشورهای حوزه خلیج فارس خواهان هستند در این مجموعه برایشان فراهم شده است. در این شهرک زیرساختی فراهم شده که بسترسازی برای رفع نیاز های سرمایه گذاران است. البته بحث قرابت فرهنگی نیز در این مساله دخیل است و منجر به استقبال سرمایه گذاران حوزه خلیج فارس شده است.

چشم انداز این مشارکت برای منطقه و شهر چابهار چه چیزی می تواند باشد؟
قطعا چشم انداز، مطلوب و عالی خواهد بود. امروزه معیشت بیشتر ساکنان شهر چابهار از دریا است . توسعه این شهرک منجر خواهد شد تا بیش از 70 درصد معیشت مردم از فعالیت و اشتغال ایجاده شده توسط آن مرتفع شود. از انجایی که توسعه شهرک بر مبنای اصولی پایدار است بنابراین توسعه ای پایدار و منطقی را شاهد هستیم که عواید آن به مردم چابهار خواهد رسید. مدرنیزه بودن این شهرک منجر خواهد شد تا شیوه صید منطقه تغییر کند و ناخودآگاه صیادان منطقه ای با کمک آموزش هایی که ارائه خواهد شد به سمت تغییر لنج های کهنه و شیوه صید قدیمی خود بروند. ما خواهان ارتقای سطح زندیگ مردم چابهار هستیم و قطعا دستیابی به هر نوع تکنولوژی ، پیشرفت و علمی را با آنها شریک خواهیم بود و با آنها تقسیم دستاورد خواهم داشت. بنابراین علاوه بر توسعه صنعتی شهرک ، توسعه اقتصادی و معیشت منطقه را نیز شاهد هستیم.