جامعه صید و صیادی به مکران تل پیوست

در نشستی با حضور معاون وزیر و رییس سازمان شیلات ایران، استاندار سیستان و بلوچستان، مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان، عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری، توسعه تجارت و صید صنعتی منطقه آزاد چابهار، مدیرعامل و اعضای هیئت‌مدیره شرکت مکران تل روز سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ در محل سالن جلسات سازمان شیلات برگزار شد جامعه صیادی به عضویت خانواده مکران تل و ماکا در آمد.

به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل منطقه آزاد چابهار به نقل از سازمان شیلات ایران، مهندس گلشنی مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری منطقه آزاد چابهار با اشاره به‌ضرورت و اهمیت موضوع اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در حوزه صید و صیادی، موضوع خدماتی است که در این حوزه برای ارائه آنها نیازمند هم‌افزایی خیلی زیادی به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بین بخش‌های مختلف هستیم.

وی اشاره کرد: با توجه به اینکه جامعه شیلاتی در صنعت شیلات و در زیربخش آن، صید و صیادی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها است، سازمان منطقه آزاد چابهار در ادامه اجرای مسئولیت‌های خود استفاده از این خدمات برای جامعه صیادی را به‌صورت الکترونیکی را در دستور کار خود قرار داده است. خوشبختانه مجموعه بهاران ضمن استقبال از این موضوع، به‌طورجدی وارد فاز اجرایی شدند که درنهایت موفق شدیم در عید فطر با حضور رئیس‌جمهور آن را رونمایی نماییم.

گلشنی در ادامه افزود: در این جلسه بهره‌برداری از این خدمات را در اولین لایه از مخاطبین خود یعنی جامعه صیادی با حضور مدعوین محترم در سازمان شیلات و استان‌ها افتتاح خواهیم کرد.

وی با اشاره به اهمیت این موضوع در جامعه صیادی گفت: تأمین مواد غذایی، عوارض بندری، سوخت، تعرفه صید و همه خدمات بهداشتی و درمانی جامعه پرمخاطب صیادی از موضوعات مهم سازمان شیلات ایران است که با هم‌افزایی سازمان منطقه آزاد چابهار و به‌خصوص مجموعه بهاران، امروز بهره‌برداری الکترونیکی از خدمات مذکور را رونمایی و افتتاح می‌کنیم.

دکتر خون میرزایی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، ضمن تسلیت ایام سوگواری ماه محرم و گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهدای این هفته اظهار داشت: عمده فعالیت‌های صید و صیادی ما به لحاظ ظرفیت در جنوب متمرکز است بیش از 600 هزار تن از کل 700 هزار تن صید ما در دو استان سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان صورت می‌گیرد که عمده این صید در محدوده سواحل مکران است در چهار شهرستان جنوبی استان سیستان‌وبلوچستان و سه شهرستان شرقی استان هرمزگان.

وی افزود: به‌موازات این تولید، بدیهی است که بخش اعظم جامعه صیادی ما در منطقه هستند و به‌تبع آن، صنایع شیلاتی وابسته به این صید هم به‌طور عمده در این استان‌ها متمرکز است و علاوه بر فعالیت‌های آبزی‌پروری ساحلی که در دو استان رخ‌داده است استعداد و ظرفیت تولید دو استان در عملکرد سال 1399 در همین بخش بوده است.

دکتر خون میرزایی با تأکید بر ظرفیت‌های صید و صیادی دو استان سیستان‌وبلوچستان و هرمزگان افزود: در حوزه آبزی‌پروری ساحلی با تمرکز بر ماهی و میگو و همچنین پرورش ماهی در قفس در محیط‌های دریایی، این دو استان ظرفیت‌های بسیار زیادی دارند به‌ویژه در شهرستان‌های سواحل مکران؛ و طبیعتاً این جامعه، بسیار وسیع و گسترده است و شاغلین بسیاری را دربرمی گیرد.

وی ارائه خدمات و مدیریت فعالیت‌های صیادی را نیازمند هوشمندسازی و به‌روزرسانی فعالیت‌ها دانست و عنوان کرد: در این زمینه هنوز به دستاوردهای مطلوب نرسیده‌ایم و تأمین نیازمندی‌ها، حلقه‌های پیش و پس از تولید و سامان‌دهی بازار، تأمین سرمایه در گردش و منابعی که مربوط به این کار است نیاز به یک بازنگری، به‌روزرسانی و تقویت جدی دارد، این جامعه در حوزه فعالیت‌های شیلاتی به‌اضافه خانوارها، جامعه بازار و مصرف‌کنندگان که بعد دریافت‌کنندگان این خدمت قرار می‌گیرند جامعه بسیار وسیعی را در جنوب کشور تشکیل می‌دهد و باتجربه موفقی که در این زمینه به دست خواهیم آورد قابل تسری به همه فعالیت‌های شیلاتی در کشور است.

رئیس سازمان شیلات افزود: خوشبختانه یک برنامه وسیع، کامل و به‌روز برای رفع این نیازمندی‌ها تهیه‌شده است. با توجه به ظرفیت‌های قابل‌توجه هلدینگ بهاران و همچنین پشتیبانی‌هایی که توسط همکاران در سازمان منطقه آزاد چابهار و شرکت سرمایه‌گذاری صورت گرفته است، امیدواریم این هم‌افزایی تحت حمایت استانداری به‌عنوان استان پایلوت و نمونه مرحله اول، با موفقیت پیش برود.

دکتر خون میرزایی ضمن ابراز خرسندی از این تفاهم و هم‌افزایی اشاره کرد: امیدوارم این خدمت برای آینده توسعه شیلات کشور منشأ خیروبرکت باشد، بهره‌برداری از سیم‌کارت حوزه سواحل جنوب مایه مباهات و سربلندی است. امیدوارم تفاهم‌نامه سه‌جانبه بسترساز این خدمات باشد.

وی در پایان افزود: توسعه زیرساخت‌ها و اسکله‌ها حسب تأکید استاندار سیستان‌وبلوچستان، در دستور کار جدی سازمان شیلات ایران است تا به بهره‌برداری نهایی برسد و در همه زمینه‌ها، توسعه استان و توسعه سواحل مکران به‌عنوان اولویت‌های کاری سازمان شیلات ایران مطرح است.